Psikolojik Danışmanların Yeterlik Düzeyleri
Psikolojik
Danışmanların Yeterlik Düzeyleri: Ülkemizdeki psikolojik danışmanların temel
psikolojik danışma becerilerine ilişkin yeterlik düzeylerine birkaç örnek
araştırma ile bakış.
ÖZET
Bu
makale ülkemizde giderek artan psikolojik destek ihtiyacını sunacak olan
psikolojik danışmanların temel psikolojik danışma becerilerine ilişkin yeterlik
düzeylerinin daha önce yapılan araştırmalarla incelenmesini temel almaktadır.
Makalede Yaka’nın (2005) Psikolojik
danışmanların temel psikolojik danışma becerilerine ilişkin yeterlilik
düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi
başlıklı yüksek lisans tezi ele alınmıştır.
Anahtar
kelimeler: Psikolojik danışma becerileri, içerik
yansıtma, duygu yansıtma, psikolojik danışman eğitimi.
GİRİŞ
Psikolojik danışma ve rehberliğin ortaya
çıkışı, ilk olarak Amerika Birleşik Devletleri’nde, 1900’lü yılların başlarına
kadar uzanmaktadır. (Gladding, 2000) Psikolojik danışma ve rehberliğin
ülkemizde gündeme gelmesi ise 1950’li yılların başlarına rastlamaktadır.
(Kepçeoğlu, 1999) 1982 yılında 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun yürürlüğe
girmesiyle altı üniversitede Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı
altında lisans düzeyinde psikolojik danışman yetiştirilmeye başlanmış, yüksek
lisans ve doktora programları geliştirilmiştir. (Doğan & Erkan, 2001)
Yapılan araştırmaları
incelediğimizde psikolojik danışma ve rehberliğin ülkemizdeki gelişim
göstermesinden bu yana yıllar geçmiş olmasına rağmen psikolojik danışmanların
sahip olmaları gereken becerilerine ilişkin yapılmış çalışmaların bir hayli az
olduğu görülmektedir. Yapılan ilk araştırmalardan biri Yaka (2005) tarafından Psikolojik
danışmanların temel psikolojik danışma becerilerine ilişkin yeterlik
düzeylerini belirlemek amacıyla kullanılan Psikolojik Danışma Beceri Ayırt Etme
Ölçeği (PDBAÖ)’nin Lee ve diğerleri (1976) tarafından geliştirilen, İngilizce
orijinali Microcounseling Skill Discrimination Scale’den (MSDS) Türkçe’ye uyarlanmasıyla
gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın örneklemini
İzmir ilindeki 229 katılımcı (159’u kadın, 61’i erkek.) oluşturmuştur. Bu
araştırmada psikolojik danışmanların temel psikolojik danışma becerilerine
ilişkin yeterlik düzeyleri; cinsiyete, mezun olunan lisans programına,
psikolojik danışman olarak çalışma sürelerine, üniversite öğrenimi dışında
temel psikolojik danışma becerileri ile ilgili herhangi bir eğitim programına
katılıp katılmamaya ve psikolojik danışmanların çalıştığı kurumlara göre incelenmiştir.
SONUÇ VE TARTIŞMA
Araştırmada psikolojik
danışmanların temel psikolojik danışma becerilerine ilişkin yeterlik düzeyleri
cinsiyete göre incelendiğinde bulgular, kadınların erkeklere göre etkili ve
etkisiz psikolojik danışman tepkilerini daha iyi ayırt ettiklerini göstermiştir.
Sonuçta
kadınların temel psikolojik danışma becerilerine ilişkin yeterlilik
düzeylerinin, erkeklerin yeterlilik düzeylerinden daha yüksek olduğu
belirtilmektedir. Benzer
araştırmaların sonuçları da bu yöndedir.
Psikolojik danışmanların
temel psikolojik danışma becerilerine ilişkin yeterlik düzeylerinin mezun
olunan lisans programına göre incelendiğinde sonuç olarak PDR mezunlarının temel psikolojik
danışma becerilerine ilişkin yeterlik düzeylerinin, diğer lisans
programlarından mezun olanların yeterlik düzeylerinden daha yüksek olduğu
belirtilmektedir. Ancak PDR mezunları ve Psikoloji mezunları
incelendiğinde PDR mezunlarının hem
Duygu Yansıtma Tepkileri kısmında hem de İçerik Yansıtma Tepkileri kısmında
psikoloji mezunlarına göre biraz daha yüksek ortalamalara sahip olduğu
görülmektedir; fakat, aradaki fark istatiksel olarak anlamlı olarak
çıkmamıştır.
Psikolojik danışmanların
temel psikolojik danışma becerilerine ilişkin yeterlik düzeyleri, psikolojik
danışman olarak çalışma süresine göre incelendiğinde bulgular psikolojik
danışman olarak çalışma süreleri arasında, temel psikolojik danışma
becerilerine ilişkin yeterlik düzeyleri açısından anlamlı fark olmadığı
belirtilmiştir.
Psikolojik danışmanların temel
psikolojik danışma becerilerine ilişkin yeterlik düzeyleri, üniversite öğrenimi dışında temel psikolojik
danışma becerileri ile ilgili herhangi bir eğitim programına katılıp
katılmamaya göre incelendiğinde, sonuç
olarak bir eğitim programına katılmayanların temel
psikolojik danışma becerilerine ilişkin yeterlik düzeylerinin, bir eğitim programına katılanların yeterlik
düzeylerinden kısmen daha yüksek olduğu belirtilmiştir.
Ulaşılan diğer sonuçlardan biri olarak,
RAM’larda çalışan psikolojik danışmanların, çeşitli nedenlerle; örneğin,
odaklanılan psikolojik danışma etkinliklerinin kurumlar arasında büyük
farklılık göstermesi nedeniyle, temel psikolojik danışma becerilerine
ilişkin yeterlik düzeylerinin, ilköğretim
okullarında çalışanların yeterlik düzeylerinden kısmen düşük olduğu
söylenebilir. Bu bulgular da psikolojik danışmanların, çalıştıkları
kurumlarda odaklandıkları psikolojik danışma etkinliklerinin, temel psikolojik
danışma becerilerine ilişkin yeterlik düzeyleri üzerinde bir etkisinin olduğunu
düşündürmektedir.
Türkiye’de psikolojik danışman
eğitiminin profilini ortaya koymak amacıyla Doğan ve
Erkan’ın (2001) yaptığı bir
araştırmada, psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki öğretim elemanları, alana
ilişkin sorunları sıralarken, alanda çalışan psikolojik danışmanların yeterince
nitelikli olmadıklarını vurgulamışlardır. Hem Yaka’nın (2005) sonuçlarını
ve bu araştırmada yararlanılan literatürü hem de Doğan ve Erkan’ın (2001) elde
ettiği bulguları hesaba kattığımızda söylenebilecek tek şey, bizim
de psikolojik danışman eğitimimizi değerlendirip yeniden yapılandırmamızın
kaçınılmaz bir zorunluluk olduğudur.
Psikolojik danışman eğitimimizle ile
ilgili olarak Doğan’ın (2000) ifadesini tekrarlamak yararlı olacaktır; nitelikli
eleman yetiştirmek amacıyla psikolojik danışman eğitimi programlarının lisans,
yüksek lisans ve doktora düzeylerinde standartlarının yükseltilerek akredite
edilmesi kaçınılmazdır.
Tüm bu değerlendirmeler de
göstermektedir ki psikolojik danışmanların temel psikolojik
danışma becerilerine ilişkin yeterlik düzeylerinin incelenmesi ülkemizde
psikolojik danışma ve rehberlik alanının gelişimi için fazlasıyla önemlidir.
KAYNAKÇA:
Doğan, S.
(2000) Türkiye’de
psikolojik danışma ve rehberliğin durumu ve geleceği ilişkin yönelimler. Eğitim
ve Bilim, 25(118), 3-8.
Doğan, S. & Erkan, S. (2001, Eylül) Türkiye’de
psikolojik danışman eğitimi profili: Mevcut durum, sorunlar ve çözüm önerileri. VI. Ulusal Psikolojik
Danışma ve Rehberlik Kongresi’nde bildiri olarak sunuldu, Orta Doğu Teknik
Üniversitesi, Ankara.
Gladding, S. (2000). Counseling: A Comprehensive Profession
(4th ed.). New Jersey: Prentice-Hall .
Kepçeoğlu, M. (1999). Psikolojik Danışma ve Rehberlik,.
İstanbul: Alkım Yayınevi.
Lee, D. Y. , Zingle, H. W. , Patterson, J. G. , Ivey, A.
E. , & Haase, R. F. , (1976) Development and validation of a
microcounseling skill discrimination scale. Journal of Counseling Psychology,
41(2), 294-300.
Yaka, B. (2005). Psikolojik danışmanların temel
psikolojik danışma becerilerine ilişkin yeterlilik düzeylerinin bazı
değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
Yorumlar
Yorum Gönder